קיבוץ מענית (רגיל)

המלצה לטיול- חוות אבו ג'מייל - רינה ברקת

דף הבית > המלצה לטיול ובליוי פנאי >  המלצה לטיול- חוות אבו ג'מייל - רינה ברקת

בשבת האחרונה, 25.10.14, הצטרפנו – עמיחי, נגה, גלי ורינה ברקת – לטיול בישוב השכן בקה-אל גרבייה. לעתון "ידיעות אחרונות" צורף פרסום שמזמין לסיור, שכותרתו: "הדיאלוג מתחיל במסיק זיתים". הסיור אורגן ע"י מט"י (מרכז טיפוח יזמות) המשולש והמדריך היה ג'מאל מג'אדלה. מצאנו עצמנו מצטרפים לקבוצה מקרית של חובבי טיולים, שכמונו – מצאו את הפרסום בעתון ונענו לו.

הסיור נפתח במכללת אלקאסאמי, שהתחילה כמכללה קטנה  ללימודי איסלאם לגברים בלבד, תחת מסגד הסופים הסמוך,  והפכה לפני כמה שנים לאחת המכללות הטובות ביותר בארץ  ללימודי חינוך, בעיקר לנשים.
 (מי שרוצה לדעת יותר על המכללה - יקיש בגוגל "מכללת  אלקסאמי "ויוכל להתרשם). היה מדהים למצוא מקום כזה  מרשים, מעניין ומפתיע, והשִיחַ שהתנהל באולם המליאה התרחב  לתחומים שונים של יחסי יהודים-ערבים. המדריך, ג'מאל, התגלה  כאיש משכיל בעל ידע בלתי נדלה בכל תחום שנשאל עליו ושלא  נשאל.

הבקיאות שלו בתרבות ובמסורת היהודית מעוררת קנאה ותחושת החמצה על דלות הידע שלנו בתרבות ובמסורת הערבית. עלינו על אוטובוס וערכנו סיור בבאקה ובסביבותיה, כדי להראות לאנשים, שרובם לא מהסביבה שלנו, כמה קרובים הישובים מייסר ומצר, מגל וג'ת, וכמה סביר ומזמין שיהיו יחסי גומלין בין הישובים האלה. נסענו גם סמוך לגדר ההפרדה וכאב לראות כיצד נחתכו ישובים באמצע, נהרסו בתים שהפריעו לגדר ומשפחות הופרדו זו מזו.
 חזרנו למרכז בקה והתכבדנו בארוחת בוקר מאוחרת ועשירה – פיתות ולחמים שונים, מיגוון גדול של גבינות ומטבלים, עוגות למיניהן (כולל סופגניות, להזכירנו שבעוד חודש חנוכה...) ומשקאות חמים וקרים, ועם בטן מלאה המשכנו בסיור. הביקור הבא היה בבית בד שעובד סביב היממה במאמץ להפיק שמן משקי הזיתים שתושבי בקה והסביבה מביאים אליו. מבית הבד המשכנו למחלבה שמייצרת גבינות ויוגורטים מחלב בקר, עזים וכבשים.

כמובן שהביקור התחיל בכיבוד נדיב של מוצרי המחלבה לסוגיהם וקפה ערבי, אך הסיור עצמו היה קצת מאכזב, שכן קיבלנו הסבר תיאורטי על תהליך הייצור ולא ראינו אותו בפועל. הטיול הסתיים בביקור בחווה הכפרית לשלום של אבו ג'מיל. מה נגיד ומה נאמר? כארבעה קילומטר ממענית שוכנת לה שכיית חמדה שכזו, ואף פעם לא שמענו עליה! החווה משתרעת על שטח של כ-30 דונם ומשחזרת מאפיינים שונים של הכפר הערבי הקדום והזה שלפני העידן המודרני, עצי פרי רבים ומגוונים (מסלול ההדרים, מסלול החרובים, מסלול התאנים, מסלול הזיתים, ועוד. שפע צמחי תבלין, ועוד
(ראו באתר החווה ).

היה יום ארוך ומעניין ביותר, אך יש גם כמה הסתייגויות: א. הצלחת הסיור תלויה, במידה רבה, בהרכב הקבוצה. בהרכב מזדמן כמו שהצטרפנו אליו סביר שיהיו אנשים ברמות שונות ובעלי דעות פוליטיות מגוונות, וזה מכתיב במידה רבה את אופי ואורך הדיונים במהלך הסיור. ב. לא השתתפו בסיור ילדים מלבד נגה וגלי, והן נאלצו להסתגל לסיור שהותאם למבוגרים. במידה ומתארגנת קבוצת מטיילים עם ילדים (מומלץ לא מתחת גיל 8) – אפשר לבקש מג'מאל שיתאים את הסיור

צריך לציין בהדגשה שהסיור היה מסובסד ביותר ועלה 60 ₪ למשתתף, כולל הכל: אוטובוס למשך כל היום, אין סוף כיבודים, הדרכה מעולה בכל המקומות. לפי הפרסום הסיורים מתקיימים כל שבוע, בימי שישי ושבת. לפרטים לפנות לג'מאל – 052-8509117. אנחנו ממליצים בחום! עמיחי, נגה גלי ורינה ברקת