קיבוץ מענית (רגיל)

פרשת השבוע - וארא

דף הבית > פרשת השבוע >  פרשת השבוע - וארא
 
 
 פרשת השבוע – וארא

הפרשה שבא אחרי פרשת שמות שכזכור משה מגיע לגדולה כשמגלה כי הוא בן לעם ישראל ומתחיל בעצם את תחילת תקומתו של העם שנמצא בגלות המצרית. משה שאינו מקבל בתחילה ברצון את השליחות ומתרצה לאחר שיחות שמקיים עם האלוהים להוביל את המבצע להצלת העם מהעבדות פרעה.

פרשת וארא – מתארת את הקשיים שמשה מערים בפני האלוהים בשליחות שהוטלה עליו. ומנסה להסביר למה הוא איננו האיש המתאים למשימה עד שמעלה את זעמו של אלוהים.

אלוהים מתחיל מסע של שיכנועיים ובתחילת מספר את הבטחתו לאבות ( אברהם, יצחק ויעקב) ומחובייתו לעם ישראל. בהמשך נותן מספר סימנים לכך.

הפרשה קרויה לפי תחילת הפסוק השני של הפרשה:"וָאֵרָא אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם" (ספר שמות, ו',ג').

אלוהים מבקש ממשה לכנס את העם ולספר לו כי הוא קיבלו החלטה להוציא את העם מעבדות שהטיל עליו "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲנִי יְהוָה, וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים.."

השאלה שנשאלת למה היה הצורך לכך? הראה אלוהים הכול יכול !! והוא מוביל את המהלכים ושלט בהם. על מה בעצם נענש פרעה הועם המצרי. הסבר לכך, שמצאתי ע"י אחד הפרשנים הוא שבעצם המטרה הקשחה כלפי פרעה היא בעצם לגרום לכך ולהביא את בני העם הנבחר להכיר בעוצמתו של אלוהים ולתת לו את התחושה של החשיבות ללכת בדרכו ולנהוג לפי הכללים שהוא מכתי ולהיות נאמן לו.

משימתו של משה, שנעזר באהרון עקב כבדות הלשון שהיתה לו, הייתה לפנות לפרעה ולהסביר לו באותות ובמפותים, שכדאי לו לשחרר את העם מהעבדות ולעזוב את מצרים ולתת לו לעלות לארץ כנען. הפרק מתאר את תחילת המכות שקיבלו העם המצרי. בפרק זה מתוארים שבע המכות הראשונות.

לפני תחילת המכות מדגימים משה ואהרון את האות הראשון בעזרת הנחת מקבל לפני פרעה והפיכתו לתנין. פרעה שלא מתרשם מכך פונה לחכמים לשו והם עושים אותו הדבר.

המכות המוטלות על המצרים ניתנת ע"י משה ואהרון. לא יחד. והמכה הראשונה – מכת דם.

מכת דם – אהרון מתבקש ל" וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה-יָדְךָ עַל-מֵימֵי מִצְרַיִם עַל-נַהֲרֹתָם עַל-יְאֹרֵיהֶם וְעַל-אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל-מִקְוֵה מֵימֵיהֶם--וְיִהְיוּ-דָם; וְהָיָה דָם בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים..." משימה זו ככל הנראה הוטלה על האהרון על כך שמשה ניצל מהיאור ולכן לא היה טעם לפגוע בנהר.

פרעה לא מתרצה. ואז מגיעה המכה השניה.

מכת צפרדעים – המכה מוטלת על משה שמתבקש להודיע לפרעה כי כל הארץ תתמלא בצפרדעים. " הִנֵּה אָנֹכִי, נֹגֵף אֶת-כָּל-גְּבוּלְךָ--בַּצְפַרְדְּעִים. כח וְשָׁרַץ הַיְאֹר, צְפַרְדְּעִים, וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ, וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל-מִטָּתֶךָ; וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ, וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ. כט וּבְכָה וּבְעַמְּךָ, וּבְכָל-עֲבָדֶיךָ--יַעֲלוּ, הַצְפַרְדְּעִים..."

פרעה לא מתרצה. ואז מגיעה המכה השלישית – מכת כינים

מכת כינים – הן מגיעות על פני האדמה ופגעות בבני האדם ובבהמות " כָּל-עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם ". מכה זו להבדיל מהשנים הקודמות מנסה פרעה בעזרת חחכמיו לבטל ולא מצליח. הוא פונה גם הפעם ומבקש לבטל את הגזירה. ומבטיח גם הפעם לשחרר את העם ולא כך.

המכה הרביעית – מכת ערוב – שהם יצורים מכרסמים " וַיַּעַשׂ יְהוָה, כֵּן, וַיָּבֹא עָרֹב כָּבֵד, בֵּיתָה פַרְעֹה וּבֵית עֲבָדָיו; וּבְכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם תִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, מִפְּנֵי הֶעָרֹב. כא וַיִּקְרָא פַרְעֹה, אֶל-מֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן; וַיֹּאמֶר, לְכוּ זִבְחוּ לֵאלֹהֵיכֶם--בָּאָרֶץ. כב וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לֹא נָכוֹן לַעֲשׂוֹת כֵּן, כִּי תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם, נִזְבַּח לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ:" גם הפעם פרעה לא משתכנע

המכה החמישית –מכת דבר. זו מכה ששכל הנראה פוגעת בבעלי חיים והורגת אותם. " כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה, לְשַׁלֵּחַ, וְעוֹדְךָ, מַחֲזִיק בָּם. ג הִנֵּה יַד-יְהוָה הוֹיָה, בְּמִקְנְךָ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, בַּסּוּסִים בַּחֲמֹרִים בַּגְּמַלִּים, בַּבָּקָר וּבַצֹּאן--דֶּבֶר, כָּבֵד מְאֹד. ד וְהִפְלָה יְהוָה--בֵּין מִקְנֵה יִשְׂרָאֵל, וּבֵין מִקְנֵה מִצְרָיִם; וְלֹא יָמוּת מִכָּל-לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, דָּבָר.." גם הפעם זה לא עוזר לשכנע את פרעה.

המכה השישית – מכת שחין, מחלת האבעבות  שפוגעת במצרים ובבהמות שלהם " וַיְהִי, שְׁחִין אֲבַעְבֻּעֹת, פֹּרֵחַ, בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה "

המכה השביעית לפרשה זו היא מכת ברד   הגורם לנפילת העצים, פוגע בגידולים החקלאיים, והורג את האנשים והבהמות ששהו מחוץ לבתים." וִיהִי בָרָד, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם: עַל-הָאָדָם וְעַל-הַבְּהֵמָה, וְעַל כָּל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה--בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. כג וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-מַטֵּהוּ, עַל-הַשָּׁמַיִם, וַיהוָה נָתַן קֹלֹת וּבָרָד, וַתִּהֲלַךְ אֵשׁ אָרְצָה"

גם הפעם פרעה מתחנן לבטל את רוע הגזירה אבל מייד לאחר שרווח לו הוא שוכח את הבטחתו וחוזר להטיל על בני ישראל גזרות נוספות. ועל כך בפרשה הבא

מקורות : ספר התנ"ך המנוקד, אתר בית חב"ד, אתר ויקפדיה,